Ankara Çayı Tarihinde İlk Kez Taştı! Acil Durum ve Alınması Gereken Önlemler

Ankara, 18 Temmuz’da kaydedilen en yoğun yağışlardan birini deneyimledi. Meteoroloji verileri, bu yağış miktarının normalde 500 yılda bir görülebileceğini ortaya koyuyor. İklim krizinin etkisiyle son 4-5 yılda artan olağanüstü hava olayları arasında yer alan bu sağanak, Ankara Çayı’nın tarihindeki ilk taşmayı tetikledi. Taşkın, özellikle Keçiören ve çevresindeki mahallelerde su baskınlarına yol açtı.

Ankara Çayı Tarihinde İlk Kez Taştı! Acil Durum ve Alınması Gereken Önlemler

Ankara'ya düşen her bir yağmur damlası, sonunda Ankara Çayı ile birleşiyor. 18 Temmuz'da şehir genelinde şiddetli bir sağanak yağış yaşandı ve bu olay, çayın taşmasına neden oldu.

Ankara Su ve Kanalizasyon İdaresi (ASKİ) Genel Müdür Yardımcıları Oktay Başkaya ve Muhammed Ercan, taşkın sonrasında Ankara Çayı ve çevresini detaylı bir şekilde inceledi.

24 KÖPRÜ TAŞKIN TEHLİKESİ TİKRARLATIYOR

ASKİ Genel Müdür Yardımcısı Muhammed Ercan, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü (DSİ) ile gerçekleştirilen “Ankara Çayı Hidrolik Model Analizi” sonuçlarını kamuoyuna açıkladı.

Analizde, Ankara Çayı üzerindeki 39 köprüden 24'ünün köprü ayakları nedeni ile su akışını kısıtladığı ve taşkınları tetiklediği belirlendi. Bunun yanı sıra, çayın mevcut kesitinin yüksek debili yağışları karşılamakta yetersiz kaldığı ortaya çıktı.

Bu çerçevede, ASKİ Ankara Çayı'nın genişletilmesi, derinleştirilmesi ve taşkın riski oluşturan köprü ayaklarının yeniden tasarlanması için projeleri hızlı bir şekilde tamamlıyor. DSİ ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı işbirliği ile hayata geçirilen taşkın önleme projeleri, kalıcı bir çözüm sağlamayı hedefliyor.

“KEÇİÖREN, 1984’TEN BERİ KAPSAMLI ALTYAPI YATIRIMI YAPMADI”

Yağışlardan en fazla etkilenen bölgelerin başında gelen Keçiören'de uzun zamandır göz ardı edilen altyapı sorunlarına dikkat çeken ASKİ Genel Müdür Yardımcısı Oktay Başkaya, dikkat çekici bilgileri paylaştı:

“Keçiören 1984 yılından bu yana kapsamlı bir altyapı çalışması görmemiş durumda. ASKİ 1987'de kuruldu, ancak 2019'a kadar bölgede yalnızca noktasal müdahaleler yapılmış. 1984’te yaklaşık 400 bin olan nüfus, günümüzde 1 milyonu geçiyor. Ancak o tarihten 2019'a kadar aynı altyapı sistemi kullanılmaya devam etti.”

Başkaya, 2019'dan bu yana ilçede başlatılan altyapı çalışmalarını ise şu şekilde özetledi:

“Son 6 yıl içinde sadece Keçiören'e 164 kilometre yeni hat döşendi, 84 noktada büyük ölçekli ızgaralar inşa edildi ve 700'den fazla küçük ızgara yapıldı. Karşılaştırıldığında, 2014-2019 yılları arasında yalnızca 94 kilometre hat döşenebilmişti. 2024 itibarıyla sadece Keçiören'de gerçekleştirilen altyapı projelerinin toplam ihale bedeli 2 milyar TL'yi geçti.”