BYD'den Türkiye'ye Müjdeli Haber! Üretimde Yenilikçi Takvim Değişikliği
Çinli elektrikli otomobil üreticisi BYD, Macaristan'da açacağı yeni tesisin seri üretim tarihi olan 2026'yı öteleyebilir. Ancak, Türkiye'deki fabrika için üretime planlanandan daha çabuk geçmeyi hedefliyor.

Çin merkezli elektrikli araç üreticisi BYD, Avrupa’daki stratejik yaklaşımını yeniden düzenliyor. Reuters’a bilgi veren iki kaynak, BYD’nin Macaristan’ın Szeged kentinde inşa ettiği 4 milyar euroluk fabrikada, ilk iki yıl boyunca üretimin önemli ölçüde düşük kalacağını belirtti.
2026 yılında faaliyete geçmesi planlanan fabrikada yıllık 150 bin araç üretme potansiyeli bulunuyor. Ancak kaynaklara göre, üretim başlangıç aşamasında sadece on binli sayılarla sınırlı olacak. Uzun vadede ise Macaristan’daki tesisin kapasitesinin 300 bine çıkarılması düşünülüyor. Diğer yandan, BYD’nin Türkiye yatırımları daha cesur bir yön izliyor. Şirketin Manisa’da gerçekleştireceği 1 milyar dolarlık yatırımla kurulması planlanan fabrikanın üretime 2026’nın sonlarında başlaması öngörülüyor ve buranın yıllık 150 bin araç kapasitesine ulaşması hedefleniyor. Ayrıca, kaynaklardan biri, 2027 ve 2028 yıllarında Türkiye’deki üretimin kademeli olarak artırılacağını da ifade etti.

AB STRATEJİLERİ ZORA GİRMİŞKEN TÜRKİYE ÖNE ÇIKTI
BYD’nin Macaristan’daki yatırımı, Avrupa Birliği’nin Çin menşeli elektrikli araçlara uyguladığı sübvansiyon karşıtı vergileri aşmak amacıyla planlandı. Zira Çin’de üretilen BYD araçları, standart verginin yanı sıra bu ek vergilere de tabi olmaktadır. Ancak Macaristan’daki üretimin beklenenden yavaş ilerlemesi, Avrupa Birliği’nin istihdam ve yatırım beklentilerini olumsuz etkiledi.
Bu gelişme, Türkiye’nin stratejik önemini artırıyor. Gümrük Birliği çerçevesinde Türkiye’de üretilen araçların Avrupa’ya ek vergisiz ihraç edilebilmesi, BYD için büyük bir avantaj sunuyor. Bu nedenle Türkiye’deki fabrikanın devreye alma süresinin ileri çekilmesi gündeme gelmiş durumda.

ÜRETİMDE HANGİ MODELLER OLACAK?
Macaristan’daki tesiste Atto 2, Atto 3 ve Dolphin modellerinin montajına dair planlar yapılmakta. Ancak bir kaynak, ekonomik Seagull modelinin de üretim takvimine alındığını belirtmektedir.
Türkiye’de kurulacak fabrikada ise tamamen elektrikli Seal U SUV ve Sealion 5 modellerinin üretileceği ifade ediliyor. Sealion 5’in elektrikli mi yoksa plug-in hibrit mi olacağı henüz kesinlik kazanmamışken, aynı zamanda şarj edilebilir hibrit Seal U DMi ve Seal 06 DMi modellerinin de burada üretileceği bilgileri geldi.

AVRUPA PAZARINDA BÜYÜME HEDEFİ
BYD, Çin’deki yoğun fiyat rekabeti ve yavaşlayan üretim sebebiyle rotasını Avrupa pazarına çevirmiş durumda. Şirket, Avrupa’daki uygun fiyatlı modelleriyle pazar payını artırmayı planlıyor. S&P Global Mobility'ye göre, 2024 yılında Avrupa’da 83 bin araç satan BYD’nin bu yıl 186 bin satış yapması ve 2029 itibarıyla bu rakamı yılda 400 bine çıkarması bekleniyor.